Sunday, February 1, 2009

bhgn 3....

Amira masih leka mentelaah pelajaran. Namun fikirannya tidak tertumpu sepenuhnya pada buku di hadapannya. Dia masih teringatkan tentang buku-buku yang ditinggalkannnya dalam kereta lelaki tadi. Kalau itu bukunya, dia tidak kisah. Tetapi itu semua adalah buku yang dipinjamnya dari perpustakaan. Lusa adalah tarikh terakhir untuk dia memulangkan buku itu. Jika tidak, dia terpaksa menggantikan buku itu dan harga setiap buku itu sememangnya mahal. Mana dia mampu nak membayarnya.
“ Kenapa dia tak telefon? Bukan ke dia ada nombor hanphone aku? Laki ni memang la…saje je.,” Amira mengomel sendirian. Mahu tidak mahu dia membuat keputusan untuk menelefon lelaki itu.
“ Assalamualaikum..,”
“ Waalaikumussalam. Nak cari siapa?”
“ Ah?” Amira hairan. Betul ke lelaki ni. Tadi bukan ke dah ambil nombor telefon aku.
“ Nak cari siapa?” suara dihujung talian bertanya lagi.
“ Ehm….nama dia…Arman kot,” mahu tidak mahu Amira terpaksa menyebut juga nama lelaki itu. Nasib baik dia masih ingat nama lelaki itu.
“ Arman? Entah la, tak pernah dengar pun. Kenapa? Ada apa hal yang boleh saya tolong?” lelaki itu menghulurkan bantuan.
“ Tak apa la. eh….betul ke awak tak kenal dia? Kawan awak ke?” Amira menyoal lagi. Berharap benar dia pada lelaki itu.
“ Mana ada…cerita la, kenapa awak nak cari dia?” Amira sedikit hairan dengan pertanyaan lelaki itu. Lelaki ini betul- betul bersifat ingin tahu.
“ Tak de. Tadi, saya tertinggal buku-buku yang saya pinjam dari library kat kereta dia. Lusa dah kena hantar. Nanti tak pasal-pasal kena bayar. Kalau sebuah, saya tak kisah. Ni…banyak la jugak,” Satu-satu Amira bercerita.
“O…macam tu ke? Dia tu kekasih awak ke? Kenapa boleh tertinggal buku kat kereta dia?” lelaki itu bertanya lagi.
“ Panjang ceritanya. Tak payah tahu la. Erm…tak pe la kalau macam tu. Terima kasih. Assalamualaikum,” Amira cepat-cepat memutuskan talian. Tidak mahu terus melayan lelaki itu. Entah siapa la lelaki itu.
Amira kembali termenung. Entah apalah malang nasibnya, dah la bertemu dengan lelaki yang teruk perangainya. Dan dengan tiadanya buku-buku itu, dia terpaksa menjelaskan harga buku-buku itu.
Deringan telefon bimbit mengejutkan Amira. Lantas dicapai telefon bimbitnya yang terletak diatas meja. Riak wajahnya sedikit terkejut.
“ Apa lagi la yang dia nak? Tadi, dah kata tak ada. Menyusahkan orang betul la,” Amira membebel sendiri sebelum menjawab panggilan.
“ Cik Amira….”
“ Aik, macamana pulak boleh tahu nama saya? Siapa ni?” suara lelaki yang kedengaran kali ini adalah suara lelaki tadi. Tapi, kenapa dia boleh tahu nama aku?
“ Tak nak ke buku yang awak tinggalkan kat kereta saya tadi?” Amira mendiamkan diri. Tidak tahu apa yang harus dikatakannya. Lelaki itu mempermainkannya lagi.
“ Cik Amira, saya tanya sekali lagi, awak nak tak buku yang awak tinggalkan kat atas kereta saya tadi?”
“ Nak,”
“ Tau pulak bercakap. Ingatkan tertelan apa sampai susah sangat nak cakap. Bila nak ambil buku awak tu? Buat menyemak kereta saya je,” sengaja Arman memancing perhatian gadis itu. Dia tahu gadis itu amat susah untuk bercakap dengannya lebih- lebih lagi selepas kejadian petang tadi.
“ Awak dengar tak ni? Tadi kata nak sangat,” Arman menekan sedikit suaranya apabila tiada sebarang respon dari gadis itu.
“ Bila boleh ambil?” Amira akhirnya bersuara setelah lama mendiamkan diri. Dalam hati dia menyumpah lelaki itu.
“ Esok la. Tadi kata lusa dah nak hantar,”
“ Hmmm…”
“ Tau tak nak ambil kata mana?”
“ Ntah,” Amira menjawab acuh tak acuh. Bukan apa, malas mahu melayan lelaki itu.
“ Kita jumpa kat tempat semalam. Lebih kurang dalam pukul 10 pagi, boleh?” Arman membuat keputusan.
“ Ok,”
“ Esok jalan baik-baik. Jangan bagi terlanggar lagi. Nanti kan susah pulak nak hantar kat klinik,”
Amira terus memutuskan talian. Malas mahu mendengar suara lelaki itu. Naik jelak dibuatnya. Walau apapun lawak yang dibuat, dia takkan ketawa.

1 comment:

dilahrazak said...

bilekah mahu menyambung?
uhuhu